Nätverket värmer när marknaden kallnar

Av de senaste fem försäljningarna på qbox var det bara en konsult som landade ett gig som var utannonserat. De övriga fyra fick sina nya uppdrag genom kontakter. Men det gäller att värma kontakterna innan marknaden kallnar, och någon som inte lämnar något åt slumpen är qbox medgrundare Christian Grenander som lunchar, fikar och välter kiosken på LinkedIn - året runt.

När vi på qbox var i väg på konferens tidigare i höst konstaterade vi att fyra av de fem senaste försäljningarna skedde genom kontakter. Och för våra konsulter är det ofta så det går till: Någon som känner en av våra konsulter vet att de söker nytt och har antingen en egen lucka att fylla eller har hört att någon annan söker en konsult med deras kompetens.

För oss är nätverket den viktigaste försäljningskanalen, och när konkurrensen om de utannonserade uppdragen blir större höjs värdet av kontaktnätet eftersom det kan ge en gräddfil in i rekryteringsprocessen. Men för att kunna använda smitvägen när vi söker uppdrag behöver kontakterna vara varma.

-       När det är mycket att göra kan det vara svårt att hinna luncha och fika med alla man skulle vilja, men man kommer långt genom att skriva inlägg på LinkedIn eller gilla och kommentera det andra skriver.

Varma kontakter är en färskvara

För att nätverket ska kunna hjälpa dig behöver dina kontakter veta vad du kan och lita på att du kommer att göra ett bra jobb. Men de behöver också veta att du är på marknaden för nytt uppdrag så att de kan tipsa om dig. Christian har skrivit inlägg regelbundet på LinkedIn i flera år och när han la ut ett inlägg i somras att han letade nytt uppdrag tog det bara en kvart innan Lottie Nisén Klingvall på Skandia hörde av sig.

-       Vi har jobbat tillsammans tidigare, och har setts lite då och då. Sen när hon såg mitt inlägg om att jag sökte nytt uppdrag insåg hon att jag kunde lösa hennes behov.

För somliga faller det sig mer naturligt än för andra att höra av sig till gamla kollegor och andra kontakter och höra om man ska ses över en lunch eller fika. Men de flesta tycker att det är roligt att få frågan. Inför att Christian ska träffa någon brukar han fundera på vad som hände i personens liv när de sågs sist.

-       Det är kul att höra hur det går med segelbåten eller hur dottern trivdes när hon gjorde militärtjänsten och genom att visa intresse blir det alltid ett trevligt samtal.

 

Representera mera

Christian säger ofta till kollegorna på qbox att han vill se fler representationsnotor i systemet. Men konsulterna ska inte luncha med personer de ändå träffar, utan poängen med nätverkande är att bibehålla kontakten med gamla kollegor, bygga en god relation med en konsultmäklare, eller lära känna personer som arbetar på ett företag eller i en bransch som man är nyfiken på.  

-       Om det känns motigt att ta en kontakt, är ett bra sätt att hitta motivation till nätverkande att se det som en möjliggörare för att få ha den livsstilen man önskar. Nätverkande är också en chans att få hjälpa andra, och det känns alltid bra.

Föregående
Föregående

Hållbarhet med wow-faktor

Nästa
Nästa

AI är enkelt men kvalitet svårt