Mobiltestaren är IT-branschens fyraåring

Mobiltelefon

Hur svårt kan det vara att testa en mobilapp? Och kan det verkligen vara ett jobb att sitta och klicka runt på en mobil? Vi låter qbox mobiltestare Hans Joelsson reda ut begreppen:

– På den första frågan är svaret att det krävs en person som gillar detektivarbete och att ha sönder grejer för att göra jobbet bra. Och på den andra är det korta svaret ja. För trots att grejen är att hantera appen ungefär lika ovarsamt som om man vore en fyraåring – så gäller det att göra det på ett genomtänkt och systematiskt sätt.

Hans Joelsson har arbetat med mobiltester sedan 2011. Han har varit med på resan från guldrush till hyfsat mogen marknad och har bland annat testat appar åt Länsförsäkringar, ICA och Aftonbladet. Under årens lopp har han rapporterat tiotusentals buggar.

Mobilen har ett tufft liv

Mobilen är med oss hela tiden och det kan vara lätt att glömma vilka påfrestningar vi utsätter den för. En mobilapp ställs inför helt andra krav än en webbapplikation, då vi vrider och vänder på skärmen, rör oss från det ena stället till det andra och växlar mellan wifi och mobiluppkoppling av varierande kvalitet. Dessutom grejar vi med appen samtidigt som vi tar emot ett sms eller när det ringer. Kanske samtidigt som vi åker tåg mellan Flen och Skövde.

– Här har jag god nytta av min fantasi och att jag kan föreställa mig alla möjliga och omöjliga scenarios som kan hända. Jag älskar den kreativa och lite galna delen av mitt jobb. Det finns alltid en ny vinkel och jag tröttnar aldrig, säger Hans Joelsson.

Bra testning av mobilappar handlar om att ta kvalitet på allvar. Som användare flyttar vi hela tiden fram positionerna för vad vi väntar oss att mobilapparna ska leverera. På många håll är konkurrensen hög och det ska mycket till för att en kund som har testat en app och konstaterat att den inte höll måttet ska ge den en chans till. Hans upplever att yrket testare har fått en större legitimitet under de senaste åren, men att många företag fortsatt har som strategi att alla test ska utföras av utvecklarna själva.

– Som testare motiveras jag av att utmana koden och hitta fel. Utvecklare motiveras av att göra just det, utveckla, och inte av att leta svagheter i sin egen kod. Jag gör mitt jobb med den största respekt för utvecklarna och tycker att det är magi när de jobbar och löser problem.

En testare tänker åt andra hållet

För den som inte själv arbetar med test är det inte självklart att tänka i negativa flöden. Kunden ångrar sig, backar och avbryter, fyller i siffror där det ska vara bokstäver, och det kan hända en rad olika saker i det yttre. I begynnelsen var det många appar som kraschade vid en sådan självklar händelse som att kunden ”avbröt”.

– När jag använder appar privat blir jag imponerad när jag av någon anledning kliver ur det ordinarie flödet, och appen fortsätter att fungera.

Det är viktigt att appen har den funktionalitet som vi väntar oss och att den fungerar som det ska, och det krävs ganska lite för användaren ska reagera. Här handlar det inte bara om buggar, utan det kan vara att svarstider upplevs som längre än vi väntar oss, eller funktionaliteter som saknas.

– En app som inte känns hundra ger oss en oroskänsla i kroppen, och då kanske det inte känns tryggt att skriva in sina kreditkortsuppgifter. Om funktionalitet som vi önskar oss saknas, som exempelvis darkmode eller inloggning via Bank ID, så kan vi börja se oss om efter en annan leverantör.

– Appanvändare är bra på att komma med feedback och påtala när någonting inte fungerar som det ska, och det är ingenting man ska ignorera eller skämta bort. Att lyssna och svara på kommentarer är ett sätt att vårda kundrelationen, och det krävs ofta väldigt lite för att vända ettor till femmor.

Du berättade att en av testarens superkrafter är att kunna agera irrationellt, men att göra det på ett strukturerat sätt. Vad är det knasigaste du har gjort?

– När jag testade en app som skulle användas vid nödsituationer hyrde jag en bil och gav mig ut i skogen och testade den. Det finns en karta med kända döda zoner i Sverige, så jag åkte till en av dem. Visst, det finns program som gör att man kan fejka och dra ner hastigheten på nätet, men i och med att det i det här fallet gällde tester av en app vars uppgift var att rädda liv så kändes det rätt att göra det på riktigt.

Föregående
Föregående

Vad gör en speltestare på jobbet egentligen?

Nästa
Nästa

Smartare prestandatjänster tillsammans med Unicus