Är det omöjligt att åka tåg till kontinenten? Vi har testat!
”Fasiken om det inte ska gå att åka tåg till Schweiz”, tänkte vi. Så i stället för att slentrianmässigt ta flyget från Arlanda på konferensen så hoppade vi på tåget på Stockholms Central. 32 timmar och 4 byten senare var vi framme i St. Moritz – här kommer testrapporten från resan.
Vi som arbetar som testkonsulter arbetar ofta med flöden som vi testar från start till mål. I den digitala världen kan det exempelvis vara från det att en användare loggar in på en nätbutik och lägger en beställning, till dess att varorna har levererats till dörren. Målet är att hitta allt grus i maskineriet, och plocka bort det, innan det sabbar användarens upplevelse.
En resa är också ett flöde med ett tydligt mål: att resenären anländer till sin destination i ett ungefär lika gott skick som hen var i början av resan. Och här är det många som känner sig tveksamma till tåg när det gäller lite längre resor. Går det verkligen att åka tåg på ett hyfsat smidigt sätt till kontinenten? Vi kan redan nu spoila och berätta att vår resa till alperna gick bra. Men det blev ändå några förslag på buggfixar i slutrapporten:
Sovkupén
När vi klev ombord på tåget i Hamburg konfronterades vi med sovkupéer som var små och trånga jämfört med dem vi är vana vid från nattåg i Sverige. För den som uppnått vuxen ålder är det viktigt att få god sömn varje natt, och vi hade sovit bättre i kupéer som var några kubikcentimeter större.
Mat & dryck
När man reser under lång tid kommer man äta och dricka många gånger. Både för att man är hungrig och behöver mat, men också för att det är gott och trevligt med en fika. Tydlig information i förväg om vilka sträckor det saknas bistro på tåget hade varit uppskattat av oss. Över lag funkade det väldigt bra – förutom vid något tillfälle då vi inte fick eftermiddagskaffe.
Jobba?
Med tanke på att tågresan tar längre tid än flyget behöver den som åker spårbundet vara hemifrån fler dagar än den som tar fågelvägen. Men för den som kan arbeta på distans i vanliga fall skulle det vara fullt möjligt att jobba från tågkupén så länge det finns en bra uppkoppling. I buggrapporten noterar vi att där är vi inte riktigt än.
Bokning och biljetter
Vi köpte interrailkort som vi aktiverade första dagen och som lät oss åka fyra icke konsekutiva dagar. Vissa sträckor krävde platsbiljetter som var förbokade. Vissa uppgifter fanns i mejl och andra i interrail-appen. I buggrapporten noterar vi att det hade varit smidigare om alla uppgifter funnits på en och samma plats. På plussidan upplevde vi att tabellerna hängde ihop på ett bra sätt mellan länderna.
Bäst i test!
I Schweiz går tågen som en klocka. Ofta och i tid.
Vill du snacka test eller tåg?
Till skillnad från de tester vi gör på jobbet utfördes det här testet i skarpt läge. Även om vi älskar test hade det varit i överkant ambitiöst att skicka en testgumma eller testgubbe på en separat resa före konferensresan.
Men nu har vi alltså testat resan åt er! Hör gärna av dig om du vill prata tågresor eller test. Kanske allra helst om du också är en test- och QA-nörd och som tycker att vi låter som ett gäng som du skulle vilja göra en lång tågresa tillsammans med.