QBox

Vad gör en speltestare på jobbet egentligen?


Gaming, Guide, Speltestning, TVspel

 

För tio år sedan räckte det att kunna hålla en Xbox-kontroller för att få jobb som speltestare. Men i takt med att kvalitetskraven på spelen blivit allt högre har kraven på testarnas kompetens också lyfts till en ny nivå. Dagens speltestare förstår tekniken, har ett öga för speldesign och förmågan att testa uthålligt och metodiskt för att provocera fram fel.

I den här artikeln får du hänga med speltestarna Thommy Siverman Mörk och Zackarias Gustavsson bakom kulisserna i en bransch som omsätter mer pengar än filmindustrin.

En bra speltestare har en detektivhjärna, ett öga för detaljer, gillar att grotta sig ner och förstå vad som händer och vad saker beror på. Det handlar om att hitta allting som är defekt eller trasigt och som hindrar spelaren från att bara vara i upplevelsen av spelet. Testaren har ett tydligt mål med sitt spelande och har ofta en kravspec på saker att gå igenom.

– Det är inte så spännande som man skulle kunna tro att vara speltestare, men för mig som både är intresserad av teknik och spel är det både utmanande och stimulerande, säger Thommy Siverman Mörk som har uppdrag som testledare på spelutvecklingsföretaget Mojang.

Speltest kan jämföras med en besiktning av en bil eller ett hus. Här handlar det inte om att ta ut bilen på en racingbana för att uppleva hur den tar kurvorna, utan snarare om att hissa upp bilen på en ställning och gå igenom den för att se att allting fungerar som det ska. Funkar lamporna, går det att sätta fast säkerhetsbältena? Speltestaren är besiktningsmannen snarare än racingföraren.

– Mitt jobb handlar inte om att se hur roligt spelet är, men det jag gör är väldigt viktigt för att spelaren ska få en bra upplevelse. Det är inte kul för racingföraren om ratten slutar fungera vid en viss hastighet, säger Thommy.

 

Tuffare tester

En av anledningarna till att de företag som utvecklar spel väljer att lägga allt mer krut på att säkerställa kvalitén är att konsekvenserna av att släppa en produkt som inte håller måttet har blivit större. Om ett spel inte lever upp till förväntningarna sprids det oerhört fort bland användarna och för ett mindre företag som har investerat mycket kan det vara förödande.

– För tio år sedan kunde vem som helst som hade fyllt 18 och som visste hur man höll i en Xbox-kontroller få jobb som speltestare. Sedan dess har det blivit ett allt mer kvalificerat jobb och idag har de flesta en teknisk bakgrund. Det är en fördel att förstå vad olika fel kan bero på, som varför någonting flimrar på en del av skärmen, säger Thommy.

– Rollen kommer att fortsätta att bli allt bredare och mer teknisk. Som att kunna skriva automatiserade tester och gärna ha ett öga för speldesign, säger Zackarias Gustavsson som arbetar med quality engineering.

Ett vanligt sätt att testa spel är genom utforskande testning där man försöker simulera en användares perspektiv. Man spelar samma sekvens flera gånger och försöker provocera fram fel och det gäller att bryta mönster för att hitta felen som inte syns direkt. Vissa buggar syns bara under vissa omständigheter, och kan ha orsakats av en ändring i en helt annan del av spelet. Om djur i spelet ska bli rädda och springa iväg vid höga ljud så kan en justering i ljudsystemet få konsekvenser man inte tänkt sig.

– Det går aldrig att ersätta en människa fullt ut. En dator gör precis vad man säger åt den, men bara det man säger åt den. Den saknar kreativitet och originalitet vilket gör att den missar saker, säger Thommy.

 

Lekfull bransch med stor passion

Thommy och Zackarias beskriver rollen som speltestare som ett kreativt och roligt jobb och spelbranschen som en spännande industri med en avslappnad och lekfull miljö. I och med att det ställs krav på att spelen ska vara innovativa behöver alla hänga med i trenderna.

– På fredagarna kan jag ägna eftermiddagen åt att spela konkurrenternas spel för att hålla mig à jour, säger Thommy.

Spelbranschen kännetecknas också av en stor passion. De flesta som söker sig till utvecklingsföretagen är gamers och brinner lika mycket för spel som en riktigt hängiven fotbollssupporter brinner för sitt lag.

– För mig personligen känns det stort att vara med och skapa världar och karaktärer som ger många människor glädje och avkoppling. Det är också en ynnest att få arbeta tillsammans med ett team människor som trivs oerhört bra med att göra det de gör, säger Zackarias.